mandag 5. mai 2008

Reklame meg her, og reklame meg der



Det er overalt, det kryr av dem, over vegger, hus, vinduskarmer også videre. Det virker nesten som om mennesker er besatt av reklame. Akkurat som om vi roper på hverandre gjennom bilder og små filmsnutter. "kom hit og se på den, den dufter jo bare så godt, og den er BILLIG". OVERALT.
Man får jo reklameklaustrofobi fortere enn du får vanlig klaustrofobi. Reklame har faktisk en liten historie, selve ordet kommer fra det latinske "reklamare" som betyr å rope ut og stadig gjenta. Noe som stemmer på en prikk, for hvor mange ganger har vi ikkke sett akkurat den shampoo reklamen ?! ( alt for mange ganger, vi kan jo den utenat)
Det "fine" med reklame er jo at det påvirker, reklame er so mskapt for å påvirke deg i ulike retninger. er du jente SKAL du like akkurat den vesken, fordi det er sånn alle har, og er du gutt så SKAL du synes at Hugo Boss er tøft. Det verste er vell at det funker. Hadde ikke reklame infomert deg om hva slags fantastiske tilbud verden kan tilby, så hadde du vært i sofan forsatt, stinn av gryn, du ikke vet hva du skal bruke til.
Her er reklamen morsom, den forteller deg hva du burde bruker penger på, og hvor du kan "spare" penger, slik at du kan bruke dem et annet sted. Jeg vil nesten gå så langt å si at reklame er et fenomen, den forteller deg hva du skal gjøre. Du trenger ikke å tenke selv i denne moderne og tekniske verden. Reklame forteller nettopp deg i stua de, hva som er bra og hva som er "in" og hvor du kan bli rik.
Fantastisk, istede for å være et enkelt og selvstendig individ som vi har kjempet for så lenge skal vi bli overkjørt av reklame. Morsom verden!

1 kommentar:

Monica sa...

Du klarer å ha en morsom og muntlig tone samtidig som du formidler informasjon til leseren. Du gjør det på en veldig naturlig måte og jeg kan se for meg deg si det også:D