
For noen dager siden satt jeg å leste "Si D" i Aftenposten, der var det en jente som hadde kommentert/kristisert skoleverket. Hun skrev at hun syntes det var ikke vesentlig å gi elever karakter i gym, og at hun syntes det var fryktelig leit at hennes gym karakter skulle ødelegge hennes nokså gode snitt.
Det fikk meg til å tenke. I gymtimer så er det veldig lett å se hvem som får god karakter. I gymmen så er det all mulig form for aktivitet, pensumet dekker alt fra fotball til turn. Hvis man er glad i sport og driver aktivt, er det også lett å få en 5 på korter.
Men hva med de som ikke liker å drive med sport, som kanskje ikke er bygd for det, eller har noen interrese av det?
Mange av mine venninner har ikke den store interresen for sport. Noen har aldri likt det, og vil heller på konserter eller kuntutstillinger enn å se på fotballkamp, eller å spille en. Men i gymmen bidrar de så godt de kan, de blir med på spillet, prøver de ulike tingene og viser at de bidrar. Fremdeles er det ikke en karakter som vil gjennspeile seg til norskkarakteren med en like stor glans. Hvorfor det? teller ferdighetene så mye? At hvis du da er fotballspiller og en god ballføelse, så har du fordelen, slik at du får en god karakter selv om du ikke bidrar like mye?

Her kan man gjerne spekulere, er det greit å ha karakter, eller skal man heller ha en attest, eller lignende som forteller hvor mye man bidrar. Skal kanskje karakteren bare stå der og fortelle hvor dårlig du er til å sparke ball?
vanskelig..
10 kommentarer:
Jeg er så utrolig enig! Jeg skjønner ikke hvordan man kan få karakterer i gym, spesielt ikke når man går studiespesialisering. Det er jo tross alt en grunn til at de som brenner for fotball eller hva det måtte være går på idrett. Det er jo en grunn til at vi går på ssp og ikke idrett, kan de ikke forstå det? Jeg føler at det var så utrolig mye lettere å få en god karakter i gym på ungdomskolen, for det var de mer ute etter interesse og innsats i faget, ikke så mye ferdigheter. Enten er du bygget for idrett, eller så er du ikke. Jeg for min del kjenner svært få som faktisk har et naturlig talent i idrett, men jeg kjenner utrolig mange som liker idrett allikevel og gjør så godt de kan, men uansett er det tydeligvis ikke nok. De forventer ferdigheter, de lærer oss det ikke. Men vi må jo lære å gå før vi kan løpe...
Glemte forresten å si at jeg syns at du har gjort en fantastisk jobb med bloggen din! Gratulerer med fornyelse, dette var høyst smakfullt!:D
Jeg er uenig. Vil vi ha en skole med kun pc-nerder og ingen fysisk aktivitet i det hele tatt? Gym handler ikke bare om å få karakterer, men også om å trene kroppen til å bl.a. leve et sunt liv. Og jeg kjenner menensker som bidrar 100% og som ikke er de beste i noen av kroppsøvningselementene, men likevel klarer å få 6er. Dette hanler om ansvar for selvlæring. Jeg tror først og fremst ikke på talent, fordi jeg mener at alle klarer hva de vil om de jobber hardt!
Fint innlegg! Liker at du har begynt å skape debatt via artiklene dine.
hehe takk takk :) endelig lært litt om hvordand ette fungerer. Joda, gym er jo så mye mer enn karakterer, men hvorfor skulker så mange gymmen da?
Kanskje fordi at folk ikke vil prøve hardt og arbeide hardt nok for å bli bedre. Folk forventer at de blir bedre over natten og får all læring matet gjennom en t-skje. Bortskjemte...
Uten fysisk aktivitet? Den gymmen vi har på skolen har ingen betydning for din egen fysisk aktivitet. Er man usunn hjemme, lever et usunt liv, vil ikke gymmen på skolen påvirke noen ting. Jeg synes ikke at gym hører til som et fag på skolen, ikke med karakter. Jeg vil lære, jeg vil ikke bli bedt om å løpe så fort jeg kan mens en annen person dømmer meg og setter en karakter på meg utifra det. Hvem er gymlæreren til å si hva som er bra og hva som er dårlig? Hva har det å si i denne verden hvor fort jeg klarer å løpe? Jeg synes jeg løper fort nok, det passer fint for meg, jeg liker meg som jeg er, hvorfor skal gymlæreren si at det ikke er bra nok? Karakter i gym på SSP linje på videregående skole er totalt uvesentlig og bortkastet. Vekk med det.
For å forbedre oss i dette faget, som er en avgansfag om tre år, må elevene trene utenom skolen. Slik kan gym påvirke privatlivet ditt. Hvordan skal lærerne ellers prøve å få deg til å bli motivert uten karakterer? Mange er for late til å ta initiativ på eget ansvar. Jeg syntes at det å ha gym på skolen, har lært meg mye nytt. Som f.eks. forskjellige dansestiler, å være mer sosial, forskjellige ballspillaktiviteter, bæreteknikker, bevegelighetstrening, styrketrening, og mye mye mer. Ja til gym på SSP! En forandring i hverdagen! Og la oss PC-folka få løpe litt! Vi trenger den treningen og mosjonen vi kan få etter å ha sittet med PCer i ca. 6 timer om dagen.
Men Rishab, jeg ser ikke helt ditt perspektiv med at gym endrer oss, for det har virkelig ikke gitt meg noen ting, bortsett ifra at jeg har innsett at jeg absolutt ikke har ferdigheter i ballsport. Og skal én time i uka veie opp mot at vi sitter 6 timer og vel så det foran pcen hver dag? Vel, for min del har ikke gym vært noe underverk, men jeg kan ikke si at jeg ikke liker å trene, for det gjør jeg! Men det er bare det at jeg har ikke noe stort behov for å se hvordan guttene himler med øynene når jeg klumser av gårde, eller i det hele tatt trene sammen med noen. Og gym er heller ikke veldig variert, for tenk på såå mange manger vi har lært både volleyball, basketball, fotball etc. Jeg synes at hvis gym skal være obiligatorisk og med karakter, må det være mer variert enn ballspill, dans og turn, for det er ikke alt som omfatter trening!
gjerne beholde faget så absolutt, men ikke ha karakter i det. det må da vøre andre måter å oppmuntre " pc nerdene" til å bli mere fysiske, kanskje indtroduserer dem for andre treningsmåter, som tai chi, yoga etc? Jeg personelig er stor fan av tai chi og det utgjør en halv time av dagen, hver dag. Takket være en vikar som trodde annen trening en fotball, håndball etc. kanskje det hadde vært noe? altså folk møter jo opp på grunn av fraværet, men ikke på grun nav karakteren, muligens faværet er skremmende nok?
Vet ikke om jeg tør kaste meg inn i denne debatten, men jeg forsøker meg likevel. Jeg er absolutt for at dere skal ha gym på skolen, og gjerne mye mer enn dere har i dag. Det er mange som ikke trener noe utover gymtimene på skolen, og alle ser at vi har noe å ta tak i i forhold til å holde den norske befolkningen i form.
Når det gjelder karakter i gym er jeg derimot noe mer skeptisk. Selvfølgelig vil det være lettere for en som driver aktivt med idrett å få god karakter, og det er forsåvidt rimelig. Håpet mitt er imidlertid at dere også får karakter etter innsats, ikke etter resultat. Før var det noe som het holdning og innstilling til faget som skulle være tellende. Kanskje hater du fotball, men viser du stå-på-vilje i stedet for å sette deg ned, skal det telle positivt.
Legg inn en kommentar